تبلیغات
. - خانوک در ماتم

.
 

با سلام خدمت دوستان عزیز بعد از چند ماهی غیبت دوباره اینترنت وصل شد ومجالی پیدا کردیم که در مورد شهرمان مطالبی را جهت اگاهی بخشی عرض نمائیم.شهرخانوک یکی از شهرهائی است که درماه محرم اداب ورسوم خواصی دارد این اداب ورسوم سابقه چندین وچند ساله دارد که به شرح زیرمی باشد.

مراسمات روضه خوانی ده شب اول.......                                                                                


ادامه مطلب

این ده شب تا هفتاد سال پیش را مطمئن هستم که برای امام حسین (ع) عزاداری بوده بدون هیچ وقفه وتعطیلی...واز قدیم الایام برگزاری این مراسمات به این صورت بوده که کشاورزانی که به کشت وکار مشغول بوده اند مقدار مشخصی از مزارع خود را وقف مراسم امام حسین(ع)کرده بودند.وهنگام برداشت،محصول زمین وقف شده را جدا کرده وبرای برگذاری مراسم اماده می کردند.واین کار سالیان سال است که دست به دست چرخیده وبه فرزندانشان به ارث رسیده .

یکی ازقسمتهای مراسم روضه خوانی در خانوک که من زیاد طرفدار ان هستم مراسم ذکر خوانی است که به این صورت برگزار می شود که چند تن از پیر غلامان سیدالشهدا دور هم می نشینند وعده ای نیزاطراف انها می نشینند ودم کشی می کنند واین اذکار را تکرار می کنند.......

یا امام یا امام .....ای شهید ای غریب....یا امام یا امام.....ای شه سرجدا.....یا امام یا امام.....ای به غم مبتلا....کو حسن کو حسین......یا امام یا امام........کو عباس کواکبر......یا امام یاامام.....کو قاسم کو اصغر....یا امام یا امام......کو عون وکوجعفر.....یا امام یاامام......الوداع   الوداع.....یا امام یاامام.....الفرات الفرات....یا امام یاامام.....نیست ویک دل از تو شاد ای روزگار.....بی کس وبی مونس و بی عقربا...قافله سالار دشت کربلا....هرکجا دیدم دلی خون کرده ای.هرکجا قلبی تومحزون کرده ای ...... بی کس وبی مونس و بی عقربا...قافله سالار دشت کربلا......و ادامه که فایل صوتی رو می توانید از اینجا دانلود کنید

وبعداز ذکر گفتن که از ساعت 4شروع می شود پیر غلامان اقا شروع به مرثیه خوانی می کنند تا نماز مغرب وعشا وبعد که باسنخنرانی خطبا به پایان می رسد..

از روز دوم کار اماده کردن خیمه ها شوروع می شود وخیمه عزای امام حسین (ع)همراه با چاوش خوانی برافراشته می شودواین خیمه ها تا پایان ده روز بر افراشته است...

سنت علم بندان نیز از همان روز دوم مراحلش شروع می شود وپارچه های دور تا دور علمها شسته واتو کشیده به پایه چوبی علم وصل می شوند ای علمها چهار عدد هستنن که دوعدد از انها به تکیه حضرت ابا الفضل برده ونصب می شود ودو عدد دیگر نیز به تکیه امام حسین(ع) که درفاصله 500 تا 600متری تکیه اول قرار داردبرده می شود تانصب شود خیلی از اهالی بر این باورند که این دوتکیه در این فاصله از هم بنای یادبودی از حرم امام حسین وابوالفضل(ع)است ومسیر بین این دو را به بین الحرمین تشبیه میکنند


یکی دیگراز سنت ها تعزیه خوانی است که وقتی که از دست اندر کاران این امر می پرسیدم قدمت ان را از دوقرن بیشتر تخمین می زدند وگواه این امر راوسائل وابزار هایئی که از گذشته به یادگار مانده بود می دانستندمراسم تعزیه خوانی نیز از روز پنجم محرم اغاز شده وتعزیه های طفلان مسلم(ع)تعزیه حربن یزید ریاحی(ع) حضرت علی اکبر (ع).حضرت ابالفضل(ع).وتعزیه روز عاشورا که خلاصه ای از تمام این تعزیه ها وتعزیه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) میباشد

اما در میان اینها یک هیئت وجود دارد که با نام عباسیه از ان نام می برندمعتمدین وریش سفیدان در باره قدمت این هیئت( که با لباس یکدست سفیدو سبک وسیاق منحصر ی سینه می زنندکه به سینه پا چپی معروف است )بر این باورند که از ان زمانی که مراسم تعزیه خوانی در خانوک شروع شده کار این هیئت نیز اغاز گردیده وفقط روز تاسوعا وعاشورا این هیئت مراسم دارد ومردم خانوک وحتی کرمان نیز ارادت خاصی به این هیئت دارند وقربانی های زیادی را جلوی این هیئت نزر می کنند به لباس این سینه زنان در اصطلاح عامیانه کفنی کفته می شود ودر گذشته به نحوی بوده که هیچ گونه دوختی در ان وجود نداشته وبرداشتی از لباس اخرت بوده که سینه زنان ان را نگه داشته وبه عنوان شاهد با خود به  سفراخرت ببرند اما  درحال حاضر شمایل این کفنی ها بیشتر به لباس عربی می خورد  وتغییر زیادی کرده است.........





طبقه بندی: محرم خانوک، 
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 2 آذر 1391 توسط حمید رضا اسدی